Pro koho je vhodný gainer?

Gainerový nápoj je určen k dodání energie a živin potřebných pro růst nebo regeneraci svalů. Pokud máte tedy jako hlavní cíl právě nárůst svalové hmoty, pak je volba gaineru přímo pro vás. Není to ale jediná funkce tohoto doplňku stravu. Další neméně důležitou funkcí je schopnost urychlovat regeneraci svalů, proto je vhodná také pro ty, kteří se vyznačují velkou fyzickou zátěží. Zjednodušeně si gainer můžete představit jako efektivní, rozpustné jídlo.

Proč gainer:

  • nárůst svalové hmoty

  • urychlení regenerace po velké zátěži

  • nezatěžuje trávicí trakt

 

 

Jak vybrat vhodný gainer

Zcela jistě chcete nabrat svalovou hmotu a ne tuk, a zároveň nemít problémy se zažíváním. V následujících bodech se dozvíte odpovědi na ty nejdůležitější otázky jako jsou: Co se skrývá za kvalitním gainerem? Jak veliké balení koupit? Jak gainer dávkovat? .. pak už nebude problém si vybrat

Jaký typ gaineru zvolit

do 20g bílkovin na 100g výrobku - gainery vhodné pro doplnění živin a energie po tréninku a pro regeneraci.

 

nad 20g bílkovin na 100g výrobku - vhodné pro objemový trénink. Zkontrolujte poměr bílkovin ku sacharidům na hodnotu 1:2. Ideální poměr na 100g gaineru je: 30g bílkovin a 60g sacharidového komplexu.

 

Kvalitní gainer

Kvalitní gainer obsahuje kombinaci jednoduchých cukrů a disacharidů (glukóza, fruktóza, sacharóza popřípadě maltóza) s cukry složitými (např. maltodextriny, Palatinóza). Tímto rozložením se zajistí dlouhodobé a rovnoměrné zásobení organismu energií.

  • jednoduché sacharidy (glukóza, fruktóza), které se vstřebávají okamžitě.
  • disacharidy (sacharóza, maltóza, laktóza), které se vstřebávají pomaleji,
  • maltodextrin, isomaltulosu (komerčně Palatinóza) uvolňuje se později po konzumaci

Levnější varianty gainerů naopak obsahují pouze jednoduchou variantu sacharidů např. fruktózu. U některých výrobků je problém vysoký obsah laktózy. Laktóza je obsažená v sušené syrovátce a způsobuje trávící problémy!

Prověřte zejména, zda výrobek neobsahuje prokazatelně škodlivé a v ČR zakázané látky:

  • E107 - Žluť 2G
  • E240 - Formaldehyd
  • E121 - Citronová červeň 2
  • E225 - Siřičitan draselný
  • E924a - Bromičnan draselný
  • E921 - L-cystin - v USA povoleno

Kontroverzní je rovněž používání umělého sladidla aspartmam. Výrobky, které jej neobsahují, jsou obvykle označeny jako aspartam-free.

  • E951 - Aspartam

Velikost balení a chuť

Pokud to bude Vaše první zkušenost s gainerem pak dporučujeme zvolit při prvním nákupu menší balení např. 500g nebo 1000g, teprve potom zakupte balení větší.  Není nic horšího, než utratit 2000kč za gainer, který Vám nechutná nebo jinak nevyhovuje.


Jak dávkovat gainer

Prvotně je třeba říci, že základem je kvalitní a vyvážená strava. Gainer je následně doplněk stravy, který vám pomůže dostat se na požadované hodnoty pro růst svalové hmoty. Takže pokud Vám někdo řekne, že potřebujete tolik a tolik gaineru denně, aniž by viděl Váš jídelníček, pak podobné rady raději pouštějte druhým uchem hned ven.

Příklad:

Pro člověka o váze 80 kg je třeba dosáhnout hodnoty denního příjmu bílkovin cca 180-200g (2,5g na kg váhy) a 380 - 400g sacharidů (5g na kg váhy). 130g bílkovin a 250g sacharidů dokážete přijmout z kvalitní stravy, díky gaineru se pak dostanete na požadované hodnoty.

Proto je třeba nejdříve vypočítat hodnoty z Vaší stravy a pak následně určit množství dávkování gaineru.

Příklad dávkování:

První dávka gaineru (nejčastěji 100g) je vhodná během dopoledne a to jako dopolední svačina, nebo v kratším čase po snídani. Získáte tak slušný základ příjmu živin a co nejdříve nastartujete anabolický stav organismu.

Příklad složení první dávky: 20g bílkovin, 70g sacharidů, energie: 1600 kJ

Druhá dávka gaineru musí být po tréninku a to nejdéle do 45 minut po ukončení fyzické zátěže v tzv. Anabolickém okně. V tomto čase nastává nejdůležitější okamžik suplementace a je proto nutné jej patřičně využít! Právě dodání velkého množství energie a živin zastaví katabolický stav organismu a nastartuje růst svalů a jejich regeneraci.

Příklad složení dávky gaineru po tréninku: 30g bílkovin, 105g sacharidů, energie: 2400 kJ

Pokud jste endomorf a máte problém s kvalitní stravou během dne, je dobrá v netréninkové dny i další dávka gaineru, jako odpolední svačina. Užití gaineru se ale v tomto případě vyhněte v podvečerních hodinách - energii nestihnete využít.

Příklad složení případné třetí dávky: 20g bílkovin, 70g sacharidů, energie: 1600 kJ