Pro koho je vhodný protein?

Aby svaly rostly, musí se tělo dostat do anabolického stavu (růst svalové moty), v němž se tvoří více bílkovin, než se jich rozpadne. Někdy ale taková hodnota bílkovin není dosažitelná pomocí klasické stravy, proto je třeba zvolit vhodný doplněk stravy, a tím můžou být právě proteinové doplňky.

Proč proteiny:

  • podporu novotvorby svalové hmoty
  • výživa a růst svalů, šlach, kůže, kostí
  • ochranu svalové hmoty před poškozením namáhavým fyzickým výkonem
  • ochranu svalové hmoty před devastací v průběhu snižování nadváhy
  • spalování tuků a redukci nadváhy
  • zkrácení doby regenerace

 

 Jak vybrat správný protein

Rozdělíme si nyní proteiny na dvě základní skupiny - živočišné a rostlinné

živočišné

Díky kompletnímu obsahu všech esenciálních aminokyselin je maso, mléko a vejce zdroji velmi kvalitními. Přestože bývají spojovány s vyšším příjmem nasycených tuků a cholesterolu, vykazují ve výzkumech živočišné bílkoviny mnoho pozitivních účinků u různorodých skupin populace.


 

Syrovátkový protein poskytuje tělu nejefektivnější zdroj bílkovin bezprostředně po tréninku, což je důležité pro růst a regeneraci svalové hmoty.Je významným doplňkem stravy pro každého sportovce a je snadno stravitelný. 

Hovězí proteiny je stejný druh bílkoviny dobře a rychle tráví a je dobrým zdrojem BCAA. Výhoda hovězího proteinu oproti ostatním druhům je, že obsahuje zdroj kreatinu, který zlepšuje pracování svalů, ale také vede ke zvýšení síly a objemu.

 Vaječné proteiny obsahují všechny esenciální aminokyseliny, které mohou být využity pro syntézu bílkovin v těle. Vaječné proteinové nápoje mají také nižší hladinu cholesterolu a tuků, než mají celá vejce.

Caseinové proteiny  jsou v těle pomaleji absorbovány a aminokyseliny se do těla uvolňují postupně. To umožňuje, že se bílkoviny neustále absorbují do těla po delší dobu.Tyto proteinové nápoje jsou často konzumovány před spánkem s cílem udržet cirkulující protein v celém těle po dobu několika hodin.

 Oproti živočišným zdrojům je s nimi spojen podstatně menší příjem nasycených tuků a cholesterolu. Nejpopulárnějšími zdroji jsou luštěniny, ořechy a sója. Existuje i několik velmi zajímavých rostlinných zdrojů bílkovin, které mají kompletní spektrum esenciálních aminokyselin a jsou tak dobrým doplňkem, případně náhradou bílkovin živočišných. Vhodné například pro vegany.

Rostlinné proteiny jsou rostlinné zdroje, pokud se vhodně zkombinují, aby obsahovaly všechny esenciální aminokyseliny, jsou skvělým zdrojem bílkovin

 

Produkty, které Vám budou chutnat, nebo ušetří čas

Můžete si také vybrat z celé řady dalších proteinových produktů, jako jsou již připravené proteinové nápoje různých příchutí. Ideální například s sebou na cesty, kde nemáte možnost přípravy vlastního nápoje. 

Další možností jsou velmi oblíbené pudinky nebo instantní polévky, které Vám rovněž napomůžou doplnit stav bílkovin na požadovanou hodnotu.

 Kdy konzumovat proteinové nápoje

Pokud pravidelně cvičíte a chcete dosáhnout růstu svalové hmoty, výkonu i síly, pravidelným pitím proteinových nápojů tohoto cíle dosáhnete. Denním požíváním proteinových nápojů se zvýší příjem bílkovin a taky se zvýší šance pro získání svalové hmoty.

 Proteinové nápoje jsou běžně konzumovány ihned po tréninku, protože protein okamžitě pomáhá regenerovat svaly a podporuje růst svalové hmoty. Další vhodný čas na proteinový je minimálně 30 minut před tréninkem, protože protein může sloužit jako palivo při cvičení a urychlit tak proces regenerace. Samotnu kapitolou je pak pití proteinových nápojů je těsně před spaním a ihned ráno po probuzení. Zde je vhodné využívat caseinových nápojů, které se v těle rozkládají po delší dobu.